Sverige vs. Indien

Förutom massa andra skillnader jag har märkt med sverige och Indien så är finns en skillnad jag gärna vill skriva ett helt inlägg om. Häng med nu.
Det handlar om promenad. En helt vanlig promenad. Sådana skogspromenader som vissa hatar och andra, älskar. Jag älskar promenader och kommer nu jämföra promenaderna i Sverige och i Indien, självklart baserade på mina egna upplevelser.
Promenad Sverige: Efter att funderat en lång stund på om du verkligen kommer orka ta dig ut. Jag menar det är ju ändå kallt. och när det inte är kallt då är det ju ändå en våldtäktsstad. Men när du väl har betstämt dig så är det på med promenadskorna och träningskläderna. Du kanske ibland försöker få med dig någon men det är ju väldigt skönt att gå själv. Orka vara översocial, på med mp3n och stick. Då är man ute, har gärna koll på tiden så man vet exakt hur länge man har varit duktig. Du tar alltid den sträckan du brukar gå, om du inte har planerat något annat. Då går du där, i skogen, snabb takt så länge du orkar. Du möter max 4 människor på vägen. Ofta går de också själva, ibland med sin hund. Ni har ingen ögonkontakt. Helst kollar nån av er upp i trädet. Sen kommer du hem, exakt den tiden du hade planerat.
Promenad Indien: Det finns inte tid att tänka i Indien. Antingen går du tidigt på morgonen, eller på eftermiddagen en viss tid då solen är nere så det inte är för varmt, men inte sent så att det blir mörkt. Du har oftast någon med dig, du bor ju ändå med 19 pers. och även om du inte gjorde, här ska vara social 24/7. När man går igenom skogen hinner man inte långt. I skogen, finns det  exakt 4 gummor som står och vattnar en planta. ( Indier är för övrigt inte kostnadseffektiva). Dom ropar "helllooooooooo" och vinkar dit en. Man vinkar tillbaka och går dit. Dom pratar indiska fastän man 100 grr säger "onlyy english" . De pratar med händerna och vill att man ska vattna blomman och ta kort på dom. Då gör man det. Skrattar med gummorna och tänker fan vilket härligt land. Man går vidare. Kommer till kalkbrottet, ojj vad vackert. Turister som vi är, har vi självklart med kameran  och fotar. Mitt i allt ser man en påfågel. Blir helt exalterad, stannar och fotar återigen. Sedan kommer det ett gäng snorungar, typ 15 st och skriker HELLOOOOOOOOO även dem. stannar och vill fråga om namn.  Man säger sitt namn, och tänker ojj vad söta, tills de blir otrevliga. Då går man vidare. Nu kommer man till slummen helt plötslig. Där står även en polis. Även han ropar och vill att man ska ta ett kort på honom.  Jaha, då tar man det jävla kortet, visar honom och hör han säga jättestolt "aahhhh very nice". Sedan går man genom slummen, blir utstirrad, och tänker att beiga thights kanske inte var så bra att gå i , fastän man hade en lång tunika på. Ser ut som bara ben tydligen. Och så äntligen är man hemma. Efter ca 2 timmar.
Vilken skogspromenad föredrar ni?
En av gummorna i skogen.
Så skulle jag vattna...
Kalkbrottet
Polisen som älskade kameran..
Lilla jag på en organisation.

Kommentarer
Postat av: Charissa

var nyss på den indisk-polska affären på min gata och tänkte på dig.

"indier är för övrigt inte kostnadseffektiva" är dagens citat!

PUUSSSSSSSSSSSSSS

2011-02-08 @ 21:57:07
Postat av: Samra

hahah!! vad roligt att det finns en polis som gillar kameran!:PHahahha vad roligt att gå på promenad i India!:D

2011-02-11 @ 19:40:23
Postat av: Bellan

Jag håller på med ett geografiarbete om indien i skolan, och har precis kommit till den delen då jag ska jämföra indien med sverige. jag sökte på google och så kom din blogg upp. vill bara säga tack det väcktes mycket nya tankar i mitt lilla huvud, och mycket bra skrivet!

2011-03-31 @ 10:50:24
URL: http://isabelli.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0