Långt inlägg...

Igår var en av de värsta upplevelserna jag haft i Indien. Jag  var ute i red light district, som inte ligger så långt bort från där vi bor. Det är en gata där prostituerade kvinnor håller till och där äckliga män köper sex. Självklart är jag meddveten om att även kvinnor pysslar med sånt här, och att det i vissa länder tom är vanligare med mansprostitution. Allt är vidrigt. Men nu till igår. Meningen med red light district var att vi skulle besöka en skönhetssallong. Salongen hade en modig kvinna startat med syftet att nå ut till kvinnorna i området. Prata med dem och låta dem berätta sin historia medans hon fixade håret och målade naglarna på dem. Skitcool idé. Som verkar funka väldigt bra. Vissa av kvinnorna räddar hon även från det området, efter att ha byggt upp ett förtroende. Hon har även en liten avdelning för barnen som bor i området, så när deras mammor arbetar är dem där. Utanför Sheilas, som kvinnan heter, fönster såg jag kvinnor stå uppradade. upklädda och översminkade väntade de på att någon skulle betala för deras kropp nån halvtimme. ca. 40 kr och uppåt för de "vackra" damerna, och 6-7 kr för de "mindre vackra" . Alla vi 10 som var på besök, fick göra små mindre grupper och gå ut och gå på djävulsgatan med Sheila. Kvinnorna verkade misstänksamma men log när man log mot dem, och de äckliga männen skämdes inte för att stå uppradade och titta. Vi kom in till ett av husen (kvinnorna bor alltså i det här området) som var väldigt litet. Där bodde ca 7 kvinnor, alla verkade vara i 22-25 års åldern. En hade en två årig son. Vi satt och försökte prata bäst vi kunde med tjejerna som inte kunde engelska, och fick fram information som att vissa av de varit där sen 13 års åldern..Sen kommer det in en man och vinkar in en av kvinnorna till det andra rummet i huset. Allt ligger ju dörr till dörr. Han går in där med henne medans vi andra sitter i "vardagsrummet" dricker saft och pratar. Han kommer ut efter en stund och kvinnan sätter sig med oss igen, leendes, fast med ett ombyte av kläder. Jag satt i hemmet där ett sexköp just hade inträffat. Ville spy, gråta, skaffa en pistol och skjuta den vidriga jävlen som just hade varit in dit. Men det finns inte mycket man kan göra i det läget. Många av kvinnorna väljer att vara där då valet är mellan att sälja sex och dö av svält. Andra har blivit lovade arbete, både från delar av Indien, men även nepal och andra ställen runt om och sedan sålts där. Och flera har blivit sålda av sina män, sina kusiner, mostrar, föräldrar...Hur fan kan de göra det tänker man? Det gjorde då fan jag. Men ca 36 000 kr (som summan för en "vacker" tjej är) är en stor summa för en stor andel fattigt folk. Många av tjejerna är inlåsta åratal i bostäderna i området, och får aldrig stå ute på gatan. Det handlar ofast om de som är minderåriga, 12 år och uppåt som blivit tagna från byområderna runt om i Indien. År efter år sitter dem i hemmet och får daligen möta flera män som uttnyttjar deras kroppar. De flesta av kvinnorna där väntar bara på sin död, vilket ibland kan förekomma i tidig ålder då ca 75% av HIV positiva.  Det var så sjukt att se allt hända framför näsan på en. Red light district var inte ett område där män i smyg kom, köpte sitt sex snabbt och drog. Det här var ett eget samhälle där kvinnorna bodde, där pimparna och deras medarbetade strosade runt på gatan och hade koll så att ingen kunde rymma, det fanns små affärer och olika stånd. Och där män sakta promenerade, tittade runt och slutligen valde sitt köp. Det bor 7000 kvinnor i det här området. Sheila har lyckats rädda 8.
Såhär såg det ut. Där nerer ser ni hur kvinorna är uppradade, och byggnaden bakom dem är som ett radhus där de bor och arbetar.
Medans vi väntade på att andra grupper skulle bli färdiga med rundturen fick vi leka i skönhetssalongen.
jag och karolina.

Kommentarer
Postat av: syster Samra

VAD ROLIGT !!! du har blivit brun ser jag !!! Saknar dig! men du kommer ju snart!!

2011-03-28 @ 16:52:40
Postat av: Seida Gruda

=D

2011-03-28 @ 16:53:47
Postat av: syster Samra

oj det (=D) jorde jag inte mum :))) Caioo

2011-03-28 @ 16:54:49
Postat av: Anonym

gjorde=P

2011-03-28 @ 16:55:14
Postat av: mamma

ohhhh ljepoto majkinaaaa !!!!!!! Saknam te punoooooooo!!!

2011-03-28 @ 17:29:03
Postat av: mamma

OOO moje dijete sta ces sve vidjet i cut tamo,mogu mislit kako to sve utice na tebe :( Pazi na sebe molim te ! <3

2011-03-28 @ 18:30:25
Postat av: Imane

Va vacker du är ! mashallah <3

2011-03-28 @ 18:51:28
Postat av: Charissa

asså jag vet inte hur många gånger jag har läst det här inlägget nu, dör varje gång. det är fan det sjukaste jag hört, även om det inte är något nytt koncept.vår värld är sjuk så tur att du är én sådan underbar mänska! (och jävligt snygg, jag tror nästan att jag skriver ut den där bilden och bär med mig den, så kan jag ta fram den ibland när konversationer dör ut och säga: Jag känner henne!)

2011-03-29 @ 12:12:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0